Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna

26-800, Białobrzegi

ul. Żeromskiego 84

tel/fax 48 613 30 78

poradniap-p@tlen.pl

Mini skrót o zajęciach logopedycznych

Zajęcia logopedyczne wpływają na całokształt rozwoju dziecka a szczególnie na rozwój jego mowy. Mowa jest narzędziem w zdobywaniu informacji o otaczającym nas świecie, pozwala wyrazić nam nasze myśli, uczucia i opinie. Sposób komunikacji wpływa na sukces osobisty a jeszcze wcześniej na sukces edukacyjny dziecka. Bardzo ważne jest, by nasze dzieci potrafiły wyrażać swoje myśli i uczucia
w prawidłowy sposób oraz by komunikowały się używając poprawnej polszczyzny. Czasem koniecznym do szczególnie intensywnej pracy skierowanej na rozwój mowy jest okres przedszkolny i wczesnoszkolny.

 Ćwiczenia logopedyczne mają na celu:

- usprawnianie motoryki narządów mowy, wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia,

- rozwijanie słuchu fonematycznego,

- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,

- kształtowanie poprawnej artykulacji,

- ustalenie prawidłowego toru oddechowego,

- rozwijanie słownictwa,

- kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie koncentracji uwagi.

Pamiętajmy, że wszystkie te cele możemy osiągnąć podczas zabawy z dzieckiem. Podczas zajęć logopedycznych można się świetnie bawić!

W ramach podstawowej profilaktyki logopedycznej dla każdego dziecka polecam proste zabawy, realizowane wspólnie z rodzicem chociaż raz dziennie. Mogą to być codzienne rozmowy, czytanie książek, zabawy paluszkowe (stare wyliczanki np. ważyła sroczka kaszkę), gry językowe (wymyślanie słów na daną głoskę), ale również: pozostawione okruszki na talerzu , dżem, nutellę możemy przykleić dziecku do wałka dziąsłowego tuż za górnymi zębami i bawimy się w ściąganie czubkiem języka lub dokładne rozsmarowanie po podniebieniu (ćwiczymy wówczas mięśnie języka oraz uczymy pionizacji). Można ćwiczenia masy języka wspomóc dodatkowo poprzez rzucanie piłką z jednoczesnym unoszeniem języka do góry (za zębami), można mocno ściskać piłkę w dłoniach i dociskać wargi, gwizdać, cmokać, parskać, naśladować odgłosy zwierząt, maszyn, bawić się w szukanie źródła dźwięku itp. Powtarzajmy
z dzieckiem znane nam z dzieciństwa wierszyki (np. Brzechwy), wyliczanki, których uczyły nas nasze babcie - kontaktu osobistego i słownego nie zastąpi żaden program komputerowy!!! Przed położeniem się do łóżka, mama po przeczytaniu książeczki może jeszcze narysować palcem po plecach dziecka proste litery i odtwarzać je potem razem z dzieckiem,  a jeszcze wcześniej podmuchać na  waciki, piłeczki, płomyk świecy…

Pamiętajmy przede wszystkim o tym, że sami mamy prezentować dziecku poprawną i staranną mowę, bez zdrobnień i spieszczeń.