Zindywidualizowana ścieżka kształcenia
JAKO JEDNA Z FORM POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia to nowe rozwiązanie w zakresie indywidualizacji nauczania wprowadzone Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
DLA KOGO?
Dla dzieci realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne (kl. „0”)
i uczniów szkół i placówek.
Przewidziana jest dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola/szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu, wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z oddziałem i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Przed wnioskiem o objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką przedszkole/szkoła powinna objąć dziecko wszelką inną pomocą psychologiczno-pedagogiczną, która pozwoliłaby na poprawę funkcjonowania dziecka, bez konieczności wyłączania go z zajęć z oddziałem.
Ważne: Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla dzieci objętych kształceniem specjalnym oraz indywidualnym nauczaniem.
NA JAKIEJ PODSTAWIE?
Zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia można organizować dla ucznia na podstawie opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej właśnie formie.
CO OBEJMUJE?
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne realizowane wspólnie
z oddziałem oraz indywidualnie z dzieckiem.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie
z dzieckiem ustala dyrektor przedszkola/szkoły (na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, biorąc pod uwagę opinię poradni), z uwzględnieniem konieczności realizacji podstawy programowej przewidzianej na dany etap edukacyjny.
JAKI PROGRAM NAUCZANIA?
Dziecko realizuje ten sam program wychowania przedszkolnego/program nauczania z dostosowaniem metod i form jego realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych, a w szczególności wynikających ze stanu zdrowia dziecka.
Zajęcia indywidualne z uczniem i wspólnie z oddziałem przedszkolnym/szkolnym prowadzić będą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.
PROCEDURA
- Złożenie przez rodzica wniosku do poradni o wydanie opinii w sprawie objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką kształcenia.
- Dołączenie do wniosku opinii nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia
z dzieckiem na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu/szkole, z których wynika też potrzeba objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką kształcenia. - Dołączenie do wniosku dokumentacji określającej trudności dziecka
w funkcjonowaniu z innych placówek. - W przypadku objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką z uwagi na stan zdrowia – dołączenie do wniosku dokumentacji określającej wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie dziecka
w przedszkolu/szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału dziecka w zajęciach wspólnie z oddziałem. - Poradnia we współpracy z przedszkolem/szkołą oraz rodzicami dziecka przeprowadza analizę funkcjonowania dziecka uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole/szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
CO W OPINII PORADNI?
Opinia poradni zawiera w szczególności:
- zakres, w jakim dziecko nie może brać udziału w zajęciach wspólnie
z oddziałem,
- okres objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką kształcenia (* nie dłuższy niż rok szkolny) oraz
- działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka w przedszkolu/szkole.
Szczegółowe informacje oraz druki potrzebnych dokumentów do uzyskania
w sekretariacie poradni.